روشهای تدریس در مهدکودکها
روشهای تدریس در مهدکودکها
روشهای مختلف آموزشی، نتایج و پیآمدهای متفاوتی به دنبال دارند. تکنیکهای آموزشی در مقاطع تحصیلی گوناگون، متفاوت هستند؛ طوری که روشهای آموزشی در مدارس بیشتر از پرسش و پاسخ تشکیل شده؛ در حالی که در مهدکودکها از بازی و دیگر روشهای آموزشی استفاده میکنند. از طرفی از آنجایی که کودکان دارای روحیه حساس و حافظه قوی میباشند؛ سیستم آموزشی آنها باید انعطافپذیر، مرحله به مرحله، مساله محور، انتقال غیر مستقیم اطلاعات و آموزشها و بهصورت گروهی یا انفرادی باشد. برای آموزش به کودکان روشهای مختلفی وجود دارد که از جمله آنها میتوان به؛
روش مونته سوری
مونته سوری یکی از پرکاربردترین و محبوبترین تکنیکهای استفاده شده در مهدکودکها محسوب میشود. قواعد مونته سوری بر اساس یادگیری کودکان با استفاده از دست، کاردستی و کار گروهی پایهگذاری شده است. در واقع هدف اصلی در روش مونته سوری تقویت قوه خلاقیت و عملکرد ذهنی کودکان است. از طرفی مربیان مهدکودک در زمان استفاده از روش مونته سوری، کودکان را باید هنگام کار با یکدیگر کاملا آزاد بگذارند و در صورت نیاز کودکان، به آنها مشاوره دهند و یا راهنماییشان کنند.
روش والدروف
این تکنیک بر اساس تخیل، تصور و تقلید است. روش والدروف کودکان را به دنیای ترکیبی از هنر و بازی میبرد. مربیان با استفاده از این روش کنجکاوی و قدرت ابتکار کودکان را افزایش میدهند. بیشتر تمرینات روش والدروف باید در کارگاه و بهصورت جمعی انجام بگیرد. همچنین قسمتی از این سبک آموزشی به کار در باغچه، اجرای تئاتر و کارهای هنری اختصاص دارد. مهدکودکهایی که از روش والدروف برای آموزش کودکان استفاده میکنند؛ عموما سیستم آموزشی با کیفیتی دارند.
روش آموزش فاصلهدار
همانطور که مشخص است روش آموزشی فاصله دارد بر پایه تکرار، بنا گذاشته شده. در این تکنیک آموزشی مطالب بهصورت فشرده تکرار میشود و در بین آنها کودکان باید استراحت کنند. از آنجایی که کودکان در این دوران مطالب را سریعتر، عمیقتر و راحتر میآموزند. روش آموزش فاصلهدار روند یادگیری آنها را سریعتر میکند و همچنین کودکان را ترغیب مینماید تا بتوانند برنامههای درسی خود را به بخشهای کوچکتری تقسیم کنند.
منبع:ایرانگران
فرم در حال بارگذاری ...